5 ползи от зеленото в чинията


През пролетта разнообразието от зелени храни е най-голямо. Без значение дали ги ползваме за закуска, фреш или обедна салата - зелените храни ще ни донесат множество ползи за здравето. Разнообразието е толкова голямо, че всеки ден от седмицата можем да похапваме нещо различно и зелено.

Най-разпространени през пролетта са лападът и спанакът. Все по-голяма популярност в кухнята добиват и руколата, ,кейла, манголда, дори листата от червено цвекло и считаната доскоро за плевел тученица. 

Ето пет причини, заради които в хладилника винаги да имате нещо зелено:

Зеленолистните зеленчуци намаляват холестерола

Една богата салата от разнообразни сезонни зеленолистни ни носи не само витамини и минерали, но и фибри. А те са важни не само за правилното фукциониране на храносмилателната система, но и за здравословните нива на холестерола в кръвта. Освен на салатка зеленчуците като манголд или кейл, спанак или коприва могат да бъдат вкусна из дравословна част от омлета или задушени като гарнитура към пилешката пържола.

Зелените храни ни поддържат млади

Включването на повече зелени храни в менюто може да изиграе ключова роля в превенцията на множество заболявания, свързани с напредването на възрастта.

Причината е високото съдържание на витамин К в зеленолистните зеленчуци. Той е важен за кръвосирването, а ниските му нива му могат да доведат до сърдечносъдови заболявания и чупливи кости. Дневната доза витамин К можем да си набавим само с една чаена чаша от който и да е зеленолистен зеленчук. Най-богат на витамин К е кейлът, който осигурява 6 пъти повече от минималната дневна доза от витамина, следван от манголда.

Зелените храни са важни за зрението

Съдържащите се в зелените храни антиоксиданти лутеин и зеаксантин спомагат за предотвратяването на уврежданията, причинявани от вредни UV лъчи. Също така  намаляват риска от катаракта и намаляването на зрението с напредването на възрастта.

Осигуряват зелено гориво за тялото

Съвсем буквално – благодарение на витамин В5, който участва в процеса на преобразуване на въглехидратите в глюкоза, която тялото използва като гориво за производството на енергия. Витамините от група В са водоразтворими, което означава, че тялото не ги съхранява и трябва да си ги набавяме ежедневно.

Зелено за по-здрави кости 

Руколата и кейлът имат леко стипчивият вкус. Той се дължи на високото съдържание на калций в тях. Едва ли ще успеете да изядете достатъчно количество от тях, за да си набавите препоръчителната доза от 1000 мг калций дневно. Но винаги са добре дошли в дневното меню като помощник за здрави кости - една чаена чаша манголд например доставя на организма коло 100 мг от минерала.