Как да избегнем трупането на килограми през зимата


Как да избегнем качването на килограми през зимата? Как да се храним здравословно в зимния сезон? Как да запазим постоянно телесното си тегло и да не преяждаме по празниците, съпътстващи края на годината?

През зимата има редица фактори за повишаване на телесното тегло и увеличаване на апетита, като се започне от ниските температури, по-късия ден и по-продължителната тъмна част на деня, което се свързва с понижаване на нивата на витамин Д в организма, с проявата на сезонни депресии и повишен апетит към въглехидратни храни. Под влияние на по-малкото дневна светлина, епифизата започва да произвежда по-големи количества мелатонин (хормон на съня), който ви кара да се чувствате сънливи, липсва ви енергия и мотивация и затова ставаме и по-малко активни.

За да се избегне трупането на килограми – ето какво съветват експертите:

1. Винаги приемайте здравословна закуска с високо съдържание на протеини (нискомаслени млечни продукти например) и източници на фибри, като плодове и зеленчуци и пълнозърнести зърнени храни. Здравословната лека закуска ще даде енергия и топлина на тялото и ще потисне апетита за въглехидрати.

2. Включвайте плодове и зеленчуци на всяко хранене – приготвяйте разнообразни, нискокалорични зеленчукови супи и постно-зеленчукови ястия, които винаги бихте могли да овкусите с нискомаслени млечни продукти.

3 .Консумирайте Омега-3 полиненаситени мастни киселини, които са от жизненоважно значение за здравето ни. Богатите на Омега-3 мастни киселини храни са: мазна риба (сьомга, риба тон, скумрия, сардини ), чиа семена, масло от конопено семе, ленено семе, орехи, меките трапезни маргарини.

4. Избягвайте рафинираните и преработени храни, като бял хляб, рафиниран ориз, захар. Консумирането на въглехидрати идващи от пълнозърнести видове хляб, кафяв ориз, пълнозърнести зърнени храни, зеленчуци и плодове ще осигурят на вашето тяло и ум хранителни вещества и стабилизиране на кръвната захар и нивата на енергия.

5. Продължавайте с адекватния прием на вода през цялата година. Ако не се консумира достатъчно вода, билкови чайове, топла вода с мед и лимон, супи е налице риск от дехидратиране, което освен всичко друго е и причина за липса на концентрация и умора.

6. Продължете да се упражнявате. Физическата активност стимулира производството на ендорфини, които помагат за облекчаване на стреса и ви кара да се чувствате добре в продължение на много часове след натоварването и така ще имате повече енергия през целия ден, повишен метаболизъм и това ще помогне да поддържате теглото си.

7. Вземайте ежедневната си доза слънчева светлина, като се опитате да прекарвате малко време на открито в слънчевия период от деня ежедневно. Ако това не е възможно, посещавайте солариум, особено ако сте застрашени от дефицит на витамин D, а и краткият ден влияе силно на апетита ви.

8. Най-простият начин да контролирате теглото си, е да се храните по-често вкъщи с домашно приготвена храна и модифицирани от вас рецепти с по-нискокалорични и здравословни съставки.

Това е предизвикателство, но ако останем активни и наистина контролираме приема на храна през зимните празници и месеци, то със сигурност можете да избегнете натрупването на допълнителни килограми!